Co to są beacon’y?
Beacony czyli latarnie morskie to małe urządzenia zasilane baterią pracujące w oparciu o technologię Bluetooth. Ich głównym zadaniem jest komunikowanie się z urządzeniami użytkownika i przesyłanie określonych danych. Prekursorem w tej dziedzinie było Apple wprowadzając w 2013 roku iBeacony do swojej oferty. Dziś wiodące marki na świecie wprowadzają lub testują te małe urządzenia z sukcesem.
Mówi się, że „przyszłość należy do internetu rzeczy”.
Możemy się komunikować z samochodem, lodówką, telewizorem, a co z rzeczami które nie zawierają elektroniki, baterii?
Może one też mogłyby się z nami „komunikować”?
Właśnie beacon’y mają m.in. spełnić to zadanie.
Wyobraź sobie kilka sytuacji z życia:
Oglądasz super buty na wystawie, a na swoim telefonie otrzymujesz powiadomienie o treści „Rabat specjalnie dla Ciebie na buty, które oglądasz”.
Zainteresował Cię samochód w salonie samochodowym, a na swoim tablecie masz już przygotowaną pełną ofertę z opisem, opcjami, cenami, filmami i zaproszeniem na jazdę testową.
Oglądasz obraz w muzeum, a na swoim urządzeniu możesz dowiedzieć się wszystkiego o tym obrazie w twoim ojczystym języku bez tracenia czasu na poszukiwania informacji w sieci.
Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia. Beacon’y mogą nas komunikować z ludźmi i przedmiotami, pozwalają na lokalizowanie w pomieszczeniach skuteczniej i pewniej niż GPS (który w pomieszczeniach jest zawodny), mogą dostarczać treści spersonalizowane na podstawie naszych upodobań.
Przykłady wdrożonych projektów
Sephora w marcu 2015 uruchomiła w salonie w San Francisco testy, 82% użytkowników korzystało z ofert dostarczonych przez beacon’y. Źródło
Ciekawe projekty na rodzimym rynku m.in. Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK opisane w artykule.
Kolejne przykłady wykorzystania beacon’ów przez linie lotnicze i hotele m.in. Marriott i EasyJet link
Inne przykłady i wdrożenia na Blogu.